top of page

Hormonii și impactul lor asupra comportamentului financiar

Haideți să discutăm despre hormoni, acei hormoni care ne controlează emoțiile și mai departe comportamentul.

Fără conștientizare și fără autocunoaștere, aceștia pot distruge investiții, consuma salarii întregi si șterge sume considerabile din contul nostru.


Cei 4 hormoni si impactul in comportamentul financiar












Cei patru vinovați sunt:

Hormonii fericirii:

  • Serotonina

  • Oxitocina

  • Dopamina

Hormonul stresului, disconfortului:

  • Cortizonul


Să începem:


1. Serotonina – numit și Hormonul Fericirii, este asociată cu sentimente de împlinire, realizare, recunoaștere a meritelor de către ceilalți, satisfacție, statut superior.

Toți avem nevoia naturală de a ne simți speciali, că suntem valoroși și că merităm. Putem observa manifestarea acestei nevoi in fiecare dintre noi, pentru că este universală împreună cu nevoia de apartenență.

Financiar vorbind, nevoia de validare a statului poate fi foarte costisitoare. Pornind de la lucruri relative ieftine, o bluziță frumoasă și privirile invidioase sau admirative ale celorlalte femei / bărbați până la adevărate catastrofe financiare mașini, case, bijuterii scumpe, vacanțe.

Exemple:

Mașina este unul din cele mai banale exemple de confirmare a statului superior. Trebuie să recunoaștem că senzația, când te urci în mașina ta cea nouă și scumpă, e mișto. Și pentru foarte multă lume, mai ales bărbați, este modalitatea de etalare a condiției sale speciale, mai sus decât ceilalți. Nu este nimic anormal, doar foarte scump și poți plăti cu mulți ani din viața pentru o validare.

Pentru alții, casa joacă acest rol, o vilă sau apartament pe Nordului “spune mult” despre cât valorezi.

Cadourile de Crăciun sau masa de Crăciun, culmea care ar trebui să fie despre cu totul altceva, sunt inconștient folosite pentru etalarea superiorității.


2. Oxitocina este hormonul care contribuie la stabilirea relațiilor de prietenie și de iubire, determină creșterea încrederii, loialității și empatiei

Oxitocina poate face ravagii în bugetul nostru.

Exemple:

Colegii se duc in gașcă la Untold și trebuie să mergi ca să nu fi exclus. Toți vor discuta după, vor avea experiențe comune de împărtășit și tu vei fi pe dinafară.

Te-ai mutat în noul complex rezidențial scump și acum aparții unei comunități, sunt oameni faini și cu bani mulți, ca atare trebuie să ții ștacheta sus (să arăți că ai) altfel vei fi exclus. Ce să zicem de barca pe care tocmai ți-ai cumpărat-o ca să faci și tu parte din gașca de pescari.

In funcție de grupul de care aparții vei constata o schimbare în comportamentul tău financiar. Nu degeaba se zice că suntem suma celor 5 persoane cu care ne petrecem majoritatea timpului.


3. Dopamina este implicată în mecanismele de recompensă, învățare, memorie, atenție și stă la baza sistemului de răsplată al organismului. Acest hormol este principalul responsabil de crearea dependențelor.

Dopamina este acel gând care se tot repetă “băi da nu merit și eu?”, “deci după atâta muncă nu merit și eu?”

Exemple: de la pizza sau masa comandată seara ca recompensă a muncii de peste zi, la pantofii cei noi, mașina nouă, casa mai mare, vacanța scumpă lista poate continua.


4. Cortizonul este un hormon sintetizat de glandele suprarenale, ajută la controlul nivelului de zahăr din sânge, consolidează memoria și ajută la controlul tensiunii arteriale. Culmea e că, de fapt, fără cortizon nu am putea trăi, simplul fapt că ne trezim dimineața este generat de cortizon, nivelul acestuia crește în primele ore ale zilei scăzând apoi până seara când corpul se pregătește de somn (ritm circadian).

Cum ne scoate banii din buzunar?

Black Friday este cel mai bun exemplu, frica că se termină, că vom pierde oferta unică, că vom rămâne de fraieri.

Fenomenul “Fear of missing out” se bazează pe acel sentiment că vei rămâne pe dinafară, că vei rata șansa.

De observat cum toate reclamele menționează “numai acum”, “până pe data de”, “stoc limitat”, “ofertă unică”. Acestea au rolul să activeze cortizonul și sentimentul că, dacă nu cumperi acum, vei rata, vei pierde deci nasol.

Exemplu: știți acei agenți imobiliari care la vizionări țin să menționeze că mai sunt câțiva clienți interesați, sau că acesta este ultimul apartament disponibil în complex.


Cum putem să ne gestionăm hormonii și emoțiile când facem shopping / achiziții?

  • Primul pas este acceptarea disconfortului. Acceptă senzația neplăcută când nu faci ceea ce îți dictează primul impuls.

  • Evaluează recompensele imediate versus recompensele viitoare, în funcție de alegerea pe care o faci. Dacă folosesc acum cardul de credit pe adidașii ăștia, deși mai am 4 perechi acasă, luna viitoare / în viitor voi avea mai puțin bani și trebuie să renunț la … (completați voi).

  • Stabilește o limită nenegociabilă, hotărăște o sumă peste care nu poți cumpăra pe loc. Peste care, trebuie să lași un termen de minim câteva zile pentru analiza. Evident timpul de gândire este aliniat cu valoarea achiziției.

  • Planifică achizițiile, stabilește ce vei cumpără pe perioade, inclusiv hainele, poți să aloci o anumită perioadă pentru shopping haine și un buget aferent.

  • Validează alegerile cu o persoană rațională. Nu merge către prietena care este la fel de entuziasmată ca și tine de noul iphone apărut, mergi către cineva mai cerebral, sigur ai pe lângă tine o astfel de persoană. Rolul ei este să îți atragă atenția asupra dezavantajelor, părților negative din alegerea ta, va fi un mic duș rece pentru emoțiile tale.

  • Dacă știi că ai distanța scurtă între văzut, plăcut și dat cu cardul, nu merge prin locuri sau nu accesa site-uri care să te tenteze și să te testeze. Un alcoolic nu merge în baruri ca să se relaxeze, decât dacă vrea să-și facă rău. Așa e și cu shopping-ul, stai departe.


Cât timp trăim sub imperiul emoțiilor vom fi la cheremul stimulilor externi și al campaniilor de marketing.


Hormonii și impactul lor asupra comportamentului financiar

“Intre stimul și reacție este un spațiu, în acesta stă puterea noastră de a alege, stă libertatea!”

„Between stimulus and response there is a space. In that space there is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom.”

“Omul în căutarea sensului vieți” de Vicktor Frankl.

8 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


Newsletter

Abonează-te și vei primi GRATUIT e-Book-ul  "Preia controlul banilor tăi"

Mulțumesc pentru abonare!

@2023 by Gânduri și Bani
  • Facebook
  • LinkedIn
Toate drepturile rezervate ION GEORGETA 2023
bottom of page